Laihduttaminen

Televisiossa pyörii tällä hetkellä lukuisia laihdutusreality-sarjoja, joissa laitetaan ylipainoisten elämää uusille raiteille. Hyvä niin, jos joku saa kipinän näistä terveellisempään elämään. Kuitenkin asia, joka häiritsee, on se yletön treenaaminen. Näissä annetaan käsitys, että laihduttaminen vaatii rankkaa työtä. Näinhän ei tietenkään ole, vaan jopa liikkumalla vähemmän eli jos et kävele sitä matkaa useamman kerran päivässä sohvalta jääkaapille, saatat laihtua enemmän. Liikkuminen on suotavaa ja terveellistä, sillä saa poltettua jo syötyä energiaa, mutta siis oikeasti laihduttamisessahan on kysymys vain siitä että syöt vähemmän kuin kulutat. Liikunnan lisääminen ylipainoisella ruoka-addiktiosta kärsivällä on monesti turhaa, koska se ei puutu varsinaiseen ongelmaan, ruokatottumuksiin. Liikunta saattaa jopa antaa tekosyyn syödä lisää. Liikunnan hyöty on, että lihaskudos säilyy paremmin. Kun taas laihdutetaan pelkällä ruokavaliolla, rasvakudoksen lisäksi häviää myös jonkin verran lihaskudosta.  Lisäksi liikunta edistää fyysistä ja henkistä terveyttä, vaikka paino ei laskisikaan. Reality sarjoissa kuntojumpat ovat kuitenkin selvästi ylikorostetussa asemassa.

Lihavan elämän hyvät puolet

  • rajaton ruoasta ja juomista nauttiminen kiloista välittämättä.
  • Ja toinen hyvä puoli, kirjoitan sen tähän heti kun keksin.

Lihavan elämän huonot puolet

  • Äkkikuolema: Kohtalokkaat aivoverenkiertohäiriöt, halvaukset sekä äkilliset sydänpysähdykset ovat tyypillisiä ”lähtötapoja” ylipainoisille ihmisille. Jos olet huomattavan ylipainoinen ja olet juuri viemässä lottokuponkia kioskille, niin on todennäköisempää, että olet tunnin päästä kuollut, kuin että voitat päävoiton lotossa. Kylmäävää tilastollista tosiasiaa.
  • Hidas kuolema: Terveysongelmat ja niistä yleisimpinä tietyt syövät ja kakkostyypin diabetes, joka voi johtaa verenkiertohäiriöihin, amputaatioon, sokeuteen, yms. sekä sisäelinvaurioihin ja vaurioiden aiheuttamaan kuolemaan.
  • Liikuntaelinsairaudet: selkävaivat, säryt, polvivaivat ja muut nivelrikot
  • Fyysisesti rajalliset mahdollisuudet liikkumiseen
  • Lihavuuteen liittyvät sosiaaliset ongelmat ja mahdolliset ulkonäköpaineet
  • Yleistila: raskas ja väsynyt olo
  • Univaikeudet
  • Taloudelliset kustannukset: vaatekulut, herkkujen ostelu ja muut ruokakulut, lääkärissä käynnit,  lääkkeiden ostot.
  • jne.

Yleistä…..

Lihavuus taitaa johtua laiskuudesta? Ei, vaan lihavuus johtuu liiallisesta syömisestä ja juomisesta kulutukseen nähden ja tämä saattaa johtua ruoka-addiktiosta. Kuitenkin lihavuuden seurauksena todennäköisesti on kroonista väsymystä ja siitä johtuvaa alavireisyyttä.

Onko laihdutuksessa lenkkeiltävä nyt sitten joka päivä? Liikunta on hyväksi ja toivottavaa. Mm. haitallisessa keskivaratalolihavuudesta tiedetään, että siihen liikunta on hyvää täsmähoitoa. Painonpudotuksen kannalta kuitenkin on tärkeämpää, että syöt vähemmän kuin kulutat. Jos aiot makoilla sohvalla koko päivän, niin syö vielä vähemmän kuin jos vietät päivän aktiivisemmin, mutta laihtumisen kannalta ei sohvalta tarvitse ylös nousta.

Ei siis enää herkkuja? Tärkeintä on kokonaiskalorimäärä. Kuitenkin tietyissä herkuissa päivittäinen kalorimäärä voi tulla jo hyvinkin pian täyteen ja kun laihduttaessa kalorimääristä pidetään kiinni, niin herkku ikävästi  korvaa jonkun terveyden ja rasva-aineenvaihdon kannalta paremman energialähteen.

Lihavuus on geeneissä eli turha rimpuilla? Tästä on tietoa ja geeneistä riippuu paljonko, miten ja kuinka herkästi lihoamme. Toisaalta ylipainoiset korostavat asiaa liikaa, koska geenien vaikutus ei kuitenkaan ole ratkaisevan merkittävää laihdutuksessa, vaan hoikemmat vain tekevät jotkut asiat toisin.

Ihmelääkkeitä ei lääketiede vielä tunne laihdutukseen. Jos itse kamppailet painon kanssa ja kysymyksessä on ruoka-addiktio, niin järkevintä olisi kokeilla ruokahalua hillitseviä ja kuituja sisältäviä tuotteita. Hyvällä itsekurilla ja päättäväisyydellä saattaisi asiat lähteä paremmille raiteille.  Muutama tuote on listattu alla.

Konjak Superkuitu
Luonnon superjuuri, joka saa sinut laihtumaan